کم نمک

آموزش آشپزی

کم نمک

آموزش آشپزی

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی


طرز تهیه خورشت نخود فرنگی

 

 

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی : خورشت نخود فرنگی، یک غذای ساده کلاسیک لبنانی است. ترکیبی از سبزیجات، گوشت و برنج که باب میل ما کایرانی ها است. یک غذای کامل و سالم. لذیذ و دلپذیر، حتی برای بچه ها. شاید ما هم مشابه این غذا را در بین خوراک های ایرانی داشته باشیم. با کم نمک در این بخش از غذاهای اصلی همراه باشید.

 

حتی در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد. طعم ها کشور به کشور متفاوت است، اما ایده این سبک خورشت، و مواد اصلی تشکیل دهنده آن ها معمولا یکسان هستند. در خورشت نخود فرنگی به سبک لبنانی از گوشت گاو استفاده میشود.

در ادامه ما

اما شما می توانید به جای گوشت قرمز از مرغ هم استفاده کنید. حتی این خورشت می تواند کاملا گیاهی باشد. یعنی گوشت را می توان از آن حذف کرد. و سبزیجات مثل قارچ و… را به عنوان جایگزین هر نوع گوشت، در خورشت نخود فرنگی به کار برد. نخود فرنگی یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت است. حتی در مواقعی از سال که فصل آن نیست، نخود فرنگی را به شکل فریز و کنسرو شده نیز در غذاها استفاده می کنند.

 

 

خورشت نخود فرنگی:

نخود فرنگی سرشار از ویتامین C است. باید بدانید که بدن ما نمی تواند این ویتامین را در خودش ذخیره کند. به همین خاطر لازم است، ویتامین C مورد نیاز بدن را از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین تامین کرد. مصرف نخود فرنگی یکی از روش های تامین این ویتامین ضروری برای بدن میباشد.

 

همچنین نخود فرنگی سرشار از فیبر است. فیبر موجود در مواد غذایی علاوه بر این که ساعات بیشتری شما را سیر نگه می دارد. به بهبود عملکرد قلب شما کمک کرده، و تا حد زیادی خطر سکته مغزی را، به خصوص در آقایان کاهش می دهد.

 

نخود فرنگی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب و حاوی پروتئین است. در هر پیمانه نخود فرنگی 134 کالری وجود دارد. و همانطور که اشاره شد فیبر بالایی نیز دارد. پس مصرف این ماده غذایی پر خاصیت به کاهش وزن کمک شایانی می کند. پس رسپی این خورشت نخود فرنگی فوق العاده را از دست ندهید.



طرز تهیه خورشت نخود فرنگی 

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی

 

ادامه مطلب ...

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه


طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه

 

 

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه : مرغ شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که در مهمانی ها و مجالس گزینه خوبی به حساب می‌آید، همچنین شام  فوق العاده‌ای برای جشن گرفتن شب یلدا است. 


مرغ شکم پر همانطور که از اسمش پیداست، از مرغ تهیه می‌شود که داخل شکم آن با مخلفات و سبزیجات معطر پر خواهد شد.



 به همین علت  مرغ شکم پر بسیار ارزش غذایی بالایی دارد، طرز تهیه مرغ شکم پر در شهرهای مختلف ایران متفاوت است.

 

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه  را معمولا به دو روش کلی یعنی در فر و در قابلمه تهیه می‌کنند.امکان دارد که برخی مردم درباره پخت مرغ شکم پر در تستر سوال می‌کنند. جالب است بدانید قدیمی ها از فرهای کوچکی استفاده می‌کردند که آنها را توستر می‌نامیدند. 




در این صورت می‌توان مرغ شکم پر را مانند طرز تهیه آن در فر آماده کرد. در ادامه شما را با طرز تهیه مرغ شکم پر در هردو روش آن آشنا می‌کنیم. مواد لازم و طرز آماده سازی مرغ در هردو روش یکسان است. با کم نمک در این بخش از غذاهای اصلی همراه باشید.


 

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه

  

ادامه مطلب ...

طرز تهیه مربای تمشک

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

 

طرز تهیه مربای تمشک : انواع مربای سنتی و ایرانی رو میشه به راحتی تو خونه درست کرد. خیلی از مرباها با میوه های تابستونی درست میشه، مثل مربای توت فرنگی. مربای تمشک هم یکی از انواع مرباهای سنتی شمال ایرانه که طعم فوق العاده خوشمزه ای داره و اغلب تو فصل تابستون درست میشه. مزه ی این مربا نه ترشه و نه شیرین.



 

در واقع یکی از دلایل محبوبیت مربای تمشک همین طعم ملس اونه. این مربا به نام مربای ولش هم معروفه. در این مطلب از کم نمک  در بخش غذاهای مکمل قصد داریم طرز تهیه مربای تمشک به دو روش ساده رو بهتون آموزش بدیم؛ در روش اول فقط از تمشک و شکر برای درست کردن مربا استفاده میشه و طرز تهیه ی اون خیلی راحت و آسان است.


 

مواد لازم برای مربای تمشک


تمشک 2 کیلوگرم

شکر 2 کیلوگرم

 

 

طرز تهیه مربای تمشک

 


  ادامه مطلب ...

طرز تهیه کوفته تبریزی



طرز تهیه کوفته تبریزی



طرز تهیه کوفته تبریزی : از تمام کوفته ها تنها کوفته تبریزی است که از محبوبیت ویژه ای برخوردار است کوفته تبریزی در بین تمام شهرها جزو علایق مندی عموم به شمار میرود.



همون طور که میدونید کوفته تبریزی مثل آش کشک تبریزی (قوروت آشی) و گارنی یاریخ از غذاهای خوشمزه خطه آذربایجان است که البته محبوبیتش تنها محدود به این منطقه نیست و این روزها بقیه جاهای کشور هم مردم از این غذای محلی خوشمزه استفاده میکنند. با کم نمک در این مطلب از غذاهای اصلی همراه ما  باشید.



مواد لازم برای کوفته تبریزی: 


گوشت چرخ کرده 1 کیلو


لپه 1 پیمانه


برنج 1 پیمانه


پیاز 1 عدد


رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری


تخم مرغ 2 عدد


سبزی کوفته 5 قاشق غذاخوری


آرد نخود چی 2 قاشق غذاخوری


زعفران، نمک، فلفل، ادویه، دارچین، گل سرخ به مقدار لازم


تره و مرزه به مقدار لازم


پیازداغ 3 قاشق


زرشک، آلو، تخم مرغ پخته و مغز گردو به مقدار لازم



طرز تهیه کوفته تبریزی


  ادامه مطلب ...

طرز تهیه شیرینی خشکار گیلان

 

طرز تهیه شیرینی خشکار گیلان

 

طرز تهیه شیرینی خشکار گیلان: شیرینی خوشکار یا خوشکار یک شیرینی محلی ایرانی و بسیار خوشمزه است که احتمال دارد همه ی شما آن را نشناسید. پس اگر سوال هایی مانند ” رشته خوشکار شیرینی کجاست ” یا ” رشته خوشکار سوغات کجاست ” برایتان پیش آمده، تا انتهای این مطلب در بخش کیک و شیرنی  هیجان انگیز همراه با کم نمک  باشید.

 

 شیرینی خوشکار یک نوع شیرینی گیلانی است که بسیار مقوی بوده و بیشتر در ماه رمضان و برای افطاری ها سرو می شود.

 

طرز تهیه شیرینی خشکار گیلان 

طرز تهیه شیرینی خوشکار گیلان

  ادامه مطلب ...