کم نمک

آموزش آشپزی

کم نمک

آموزش آشپزی

طرز تهیه خورشت ناردون


طرز تهیه خورشت ناردون


طرز تهیه خورشت ناردون : خورشت ناردون شمالی یکی از محبوب ترین غذا ها در بین غذاهای محلی شمال کشور است. این غذا که به جوجه ناردونی، خورشت اناردون و یا خورشت انار دانه نیز معروف است، در بین پیشنهادهای شب یلدا یک پیشنهاد ایده آل محسوب میشود. چرا که شامی مناسب، خوش طعم و خوش رنگ برای شب یلداست.


شاید برایتان سوال باشد که خورشت ناردون چیست؟ خورشت ناردونی ترکیبی بینظیر از مرغ و انار است که برای مجالس، عروسی ها و مهمانی های شمالی بسیار رواج دارد اما خورش ناردون با غاز و اردک مجلسی تر است که طرز پخت آن با مرغ تفاوت زیادی ندارد که در نکات کلیدی این غذا به آن اشاره کرده ایم.


طرز تهیه خورشت ناردون




بیشتر بخوانید: آموزش تصویری “اسنک مرغ”؛ در ساندویچ ساز و ماهیتابه!



برای پخت خورشت ناردون میتوان روش های مختلفی به کار برد. همچنین خورش ناردون گیلانی با خورش ناردون مازندرانی تنها در چند ترفند ساده ی پخت تفاوت دارد و اصل هر دو غذا یکی است.


انتخاب مواد اولیه و طعم غذا به ذائقه شما بستگی دارد که خورشت ناردون ترش، شیرین و یا ملس میپسندید. برای یادگیری مرحله به مرحله این غذا، با آموزش خورشت ناردون با کم نمک  همراه باشید.

  



طرز تهیه خورشت ناردون

طرز تهیه خورشت ناردون



مرحله اول:


ابتدا مرغ را بشویید و به قطعات دلخواه برش بزنید. سپس در ظرفی با نمک، فلفل و پاپریکا مزه دار کنید و اجازه دهید تا آماده شدن بقیه مواد استراحت کند تا طعم دار شود.



مرحله دوم:


روغن زیتون را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد مرغ ها را داخل قابلمه قرار دهید و به مدت 8 دقیقه در روغن سرخ کنید. سپس تکه های مرغ را خارج کنید و کنار بگذارید.



مرحله سوم:


پیاز ها را خیلی ریز خرد کنید و دانه های انار را جدا کنید. قابلمه ای را روی حرارت ملایم گذاشته و پیازها را با کمی روغن به مدت 10 دقیقه تفت دهید تا زمانی که پیازها نرم شوند. سپس سیر رنده شده، گشنیز خرد شده، دانه های انار، نمک و فلفل را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر تفت دهید. (می توانید کمی دانه انار برای تزئین و سرو غذا نگه دارید.)


طرز تهیه خورشت ناردون

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انار مسما 


مرحله چهارم:


رب گوجه فرنگی، رب انار و آب انار را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یک دست شود. زمانی که مایع به جوش آمد مرغ ها را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ ها به مدت 30 الی 45 دقیقه بپزند و خورش جا بیفتد.


مرحله پنجم:


زمانی که مرغ ها کاملا پختند و سس خورش غلیظ شد؛ خورشت آماده سرو است. خورشت را با دانه های تازه انار تزیین کنید و همراه با برنج یا نان نوش جان کنید. در کنار این غذا از انواع ترشی نیز میتوان استفاده کرد.


طرز تهیه خورشت ناردون



نکات کلیدی تهیه خورشت ناردون :


– اگر اناری که استفاده می کنید خیلی ترش است، می توانید 1 قاشق غذاخوری شکر به خورشت اضافه کنید تا طعمی ملس داشته باشید. البته میزان شکر بستگی دارد که تا چه میزان دوست دارید خورشت شیرین شود.


– استفاده از رب گوجه فرنگی اختیاری است ولی اگر میخواهید خورشت خوش رنگ تری داشته باشید توصیه می شود.


– اگر خورش ناردون غاز و یا اردک تهیه می کنید باید یک الی دو حبه سیر بیشتر بریزید و زمان پخت را نیز کمی بیشتر کنید.


– در صورت تمایل به دستور خورش ناردون میتوانید نصف پیمانه آلو بخارا و یا یک قاشق چایخوری گلپر نیز اضافه کنید.


– این غذا با انار خشک هم تهیه می شود. اگر از انار خشک استفاده می کنید باید حتما رب گوجه فرنگی و مقدار بیشتری آب در خورشت بریزید.



آموزش خورشت ناردون


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد